I. Zrozum niemieckie przypadki
Pamiętaj, że rekcja to nic innego jak fakt, że dany czasownik łączy się z określonym przypadkiem, tzn. że rzeczownik występujący po nim należy odmienić właśnie w tym przypadku. Problem polega na tym, że przyimek może zmienić swoje pierwotne znaczenie. Mimo, że wiele osób uważa naukę odmiany rodzajnika przez przypadki z tabeli bez sensu, ja zawsze polecam uczniom jej zapamiętanie wraz z pytaniami, jakie zadaje się do odpowiednich przypadków. Dlaczego?
- Pomaga to wzrokowcom. Sama jestem wzrokowcem i rozumiem, w jaki sposób i dlaczego mi to pomagało.
- Tabela systematyzuje i porządkuje.
- Na odmianie rodzajnika opiera się większość zagadnień dotyczących rzeczownika w języku niemieckim, a jej zapamiętanie ułatwi szybsze zrozumienie wielu innych zagadnień gramatycznych.
Moim zdaniem operowanie odmianami bez świadomości umiejscowienia przypadków w tabeli jest możliwe tylko na wysokich poziomach i przy ciągłym kontakcie z językiem.
Wskazówka:
Wyucz się odmiany rodzajnika przez przypadki z tabeli. Jeśli się myli, powieś ją na tablicy w pokoju lub miej zawsze wklejoną do zeszytu. Zwróć uwagę na podobieństwa w odmianach (np. mianownik i biernik są takie same, z wyjątkiem rodzaju męskiego, rodzaj żeński i liczba mnoga są takie same z wyjątkiem celownika). Bez tej wiedzy Twoja praca nad rekcją spełznie na niczym.
II.Pochyl się nad przyimkami
Powtórz znaczenia przyimków i zapamiętaj, że niektóre z nich nawet w rekcji zawsze łączą się z jednym i tym samym przypadkiem.
- Genitiv: trotz, während, wegen, anstatt, statt
- Dativ: aus, bei, mit, nach, zu, seit, von, gegenüber
- Akkusativ: ohne, durch, für, gegen, um
Wskazówka:
Genitivu naucz się na końcu. Stosowany jest na wyższych poziomach i w rekcji jest właściwie rzadko spotykany.
III. Nie ucz się długiej listy czasowników na pamięć na raz
Z pewnością uda ci się zapamiętać długie listy czasowników przed sprawdzianem i może nawet dostaniesz na zaliczeniu świetną ocenę, za to za tydzień niewiele z nich będziesz pamiętał. Ucz się tych czasowników, które spotykasz w tekstach lub które są ci potrzebne do codziennej komunikacji. Zastanów się, jak często spotykałeś takie czasowniki jak np.: sich interessieren für Akk, czy teilnehmen an Dat., helfen bei Dat..
Wskazówka:
Rób sobie listy takich czasowników i zobaczysz, że im częściej spotykasz jakiś czasownik, tym większe są szanse na jego zapamiętanie. Jeśli musisz uczyć się listy, podziel ją na mniejsze części, np. po 10 czasowników i rozplanuj naukę w czasie. Nasz mózg przyjmuje na raz ograniczoną liczbę nowych słówek.
IV. Pogrupuj czasowniki
Jest to udowodnione, że szukanie wpólnej cechy i tworzenie pewnych kategorii wspomaga proces zapamiętywania i poszerza zasób zapamiętanych słów.
Wskazówka:
Podziel więc czasowniki, których się nauczyłeś na te, które łączą się z określonym przyimkiem, np. suchen nach Dat., fragen nach -Dat.
V. Zawsze osadzaj czasownik w kontekście
Twój mózg musi zrozumieć, po co danego czasownika potrzebuje, tzn. co za jego pomocą wyrazisz, jakie intencje językowe zrealizujesz, w czym ta wiedza ci pomoże. Zastanów się, ile razy w testach egzaminacyjnych widzisz polecenia:
- Zaproś kolegę na urodziny. – Ich lade dich zu (Dat.) – Zapraszam cię na…
- Opowiedz, o czym opowiada ten tekst – Der Text handelt von (Dat.) – Tekst opowiada o…
- Opowiedz o swoich marzeniach. – Ich träume von (Dat.)… – Marzę o ….
- Zrelacjonuj, czym się zajmowałeś podczas pracy wakacyjnej– Ich habe mich mit … beschäftigt. – Zajmowałam/em się…
- Opowiedz o przygotowaniach do świąt. – Ich bereite mich auf Akk…. vor. – Przygotowuję się do… .
Wskazówka:
Naucz się w pierwszej kolejności tych czasowników, których będziesz potrzebował do produkcji językowej, tzn. samodzielnego tworzenia zdań lub tekstów ustnie lub pisemnie.
VI. Automatyzuj, a potem baw się czasownikiem
Jeśli spotkasz czasownik rekcyjny, np. ausgeben für Akk. – wydawać na., w zdaniu: Ich gebe mein Taschengeld für Klamotten aus, nie zapamiętasz go natychmiast. Musisz go powtórzyć jeszcze kilka razy. Pomyśl, na co jeszcze można wydawać kieszonkowe, do czego można sie jeszcze przygotować, o czym jeszcze można pomarzyć itd. Podstawiaj inne rzeczowniki w odpowiednim przypadku. Może się to wydawać nudne, jednak za każdym razem stosując ten sam czasownik z tym samym przyimkiem i odmieniając rzeczownik w odpowiednim przypadku wysyłasz bodziec tą samą ścieżką do twojego mózgu. Czasownik szybciej się utrwali.
Wskazówka:
Na początku utrwalaj czasownik dokonując niewielkich zmian w zdaniu, potem pobaw się czasownikiem: osadź go w innej sytuacji, napisz dialog, dodaj jakiś śmieszny rzeczownik, twórz dziwne zdania, ale zawsze myśląc o prawidłowej gramatyce.
VII. Pamiętaj, że istnieje też rekcja rzeczownika i przymiotnika
Wiedzę, którą opanujesz ucząc się rekcji, wykorzystasz również przy rekcji rzeczownika i przymiotnika, np. sich erinnern an Akk. (przypominać sobie coś, wspominać) wiąże się z Erinnerung an Akk. (wspomnienie o), sich vorbereiten auf Akk. (przygotowywać się do) wiąże się z Vorbereitungen auf Akk. (przygotowania do).
Wskazówka:
Zanim zaczniesz uczyć się rekcji rzeczownika i przymiotnika, przypomnij sobie rekcję czasownika, poszukaj wyrazów pochodzących od siebie oraz podobieństw i różnic (a takie też są) w użyciu przyimków, np. sich interessieren für Akk. (interesować się czymś), ale das Interesse an – Dat. (zainteresowanie czymś).
Powoli wdrażaj te rady, a nauka niemieckiego stanie się dla ciebie tylko przyjemnością.
Viel Erfolg!!!
Aleksandra
23 października, 2020 @ 6:55 pm
Super post i wyzwanie z dużą ilością przydatnej wiedzy !! 🇩🇪❤️
Będzie mi go z pewnością od poniedziałku brakować na instagramie! 🇩🇪😜
Anna Mróz
20 listopada, 2020 @ 3:30 pm
Dziękuję. Czekaj na nowe wyzwania!